środa, 22 sierpnia 2012

Soda oczyszczona - cudowny srodek na... wszystko!

W Polsce soda oczyszczona jest sprzedawana w malych torebkach. Na tym kontynencie, zarowno w Kanadzie jak i Stanach, ten specyfik(zwany baking soda) sprzedawany jest w pudeleczkach po 250 gram, a nawet spotykalam sie z wiekszymi pojemnosciami. Probujac upiec kiedys piernik, zakupilam taki kartonik i dlugo zastanawialam sie po co w opakowaniu jest produktu skoro mnie potrzebne byly tylko 2 lyzeczki. Niedlugo potem dowiedzialam sie, ze soda oczyszczona jest niczym magiczny proszek, ktory kazda z nas powinna miec w swojej kuchni.

Soda oczyszcona ma bardzo wiele zastosowan, a wlasciwie wiele to za malo powiedziane, sa ich dziesiatki! Wykorzystac ja mozna nie tylko w kuchni, ale takze w lazience, pralni, sypialni, garazu, u wielu znajduje miejsce w domowej apteczce i ...juz teraz nie zapomnij jej dopisac do swojej listy zakupow! Bez zbednych wstepow i zakonczen zabieram sie do wyliczania zastosowan sody.


W LAZIENCE:
  • wybielanie zebow (chyba dobrze znana metoda takze i w Polsce) - szczoteczke z pasta lekko posyp soda i umyj tym zeby, smakuje okropnie, ale daje niezle efekty
  • odswieza oddech - pol lyzeczki sody na pol szklanki wody, wymieszaj, wyplucz jame ustna, neutralizuje to odczyn sliny, ktory powoduje nieprzyjemny zapach.
  • jesli ktoras z Was jest posiadaczka sztucznej szczeki lub tez wszelkiego rodzaju nakladek ortodontycznych, namoczenie ich w szklance wody z dwiema lyzeczkami sody na noc, spowoduje, ze beda one czyste, zdezynfekowane w nieinwazyjny dla nich sposob, a takze wywabi to z nich wszelkie niemile zapachy
  • uzyj jako peelingu - dwie lyzeczki zmielonych platkow owsianych i jedna lyzeczka sody polaczane za pomoca wody w gesta papke, uczynia cuda na Twojej twarzy jak i ciele. Pamietaj aby sprawdzic czy soda nie podraznia Twojej skory!
  • skonczyl Ci sie antyperspirant lub z jakiegos powodu nie mozesz go stosowac? Swiezo po kapieli, w wilgotne paszki wklep odrobine sody.
  • zapach czosnku lub cebuli na dloniach tuz przed przyjeciem usuniesz myjac rece mieszanka jakiegokolwiek mydla w plynie i lyzeczki sody, dopuszczalna rowniez sama soda w polaczeniu z woda, wetrzyj dobrze, potem splucz
  • jesli zdarzylo Ci sie nalozyc na wlosy cos, co za zadne skarby nie chce zejsc za pomoca samego szamponu (np. niebieska plukanka, lakier do wlosow lub inny produkt utrwalajacy) podrasuj szampon, ktorym zamierzasz to zmyc, lyzeczka sody. Wymieszaj na dloni i umyj glowe. Wlosy czyste i jakie blyszcace! Wow! Sposob dziala takze w przypadku "tlustoglowych".
  • zmeczone stopy potraktuj kapiela z dodatkiem trzech lyzeczek sody, potem zrob peeling, nastepnie naloz krem jak zwykle. Twoje stopki beda miekkie dluzej niz po zwyklej kapieli. Dodatkowo taki zabieg dziala przeciwpotnie.
  • Tak samo jak w przypadku stop jesli dodasz sody do kapieli, Twoja skora bedzie miekka i zneutralizuje to jej kwasny odczyn, bardzo dobrze zmywa tluszcze oraz pot.
  • wyczysc szczotki i grzebienie. Namocz jej w misce cieplej wody z dodatkiem dwoch lyzeczek sody. Daj im troche tam polezakowac, nastepnie wyjmij i pozwol im wyschnac lub tez wytrzyj recznikiem.

SPRZATANIE :
  • do mycia wanien, umywalek, kafelek. Zmocz powierzchnie posyp soda lub tez nasyp na gabke i szoruj jak zwykle. Potem splucz woda i gotowe. Rozpuszcza wszelkie zanieczyszczenia i osady. Doskonale nablyszcza, chroni przed szybkim powrotem brudu. Na uparte "brudki" zrob paste z sody, soli i plynu do mycia naczyn. Posmaruj tym powierzchnie, pozwol namoknac, potem troszke potrzyj, nastepnie splucz. Nie kosztuje nic, a dziala jak Cif!
  • Brytfanne(tudziez inne naczynia) obklejana zaschnietym sosem z lazanii lub jakimikolwiek innymi resztkami pysznosci, namocz w goraczej wodzie z soda. Obejrzyj jakis film lub serial, potem nie zapomnij jej umyc lub po prostu wsadzic do zmywarki.
  • zalepiona jedzeniem mikrofalowke wyczyscisz wstawiajac do niej wode w sloiczku z lyzeczka sody. Wlacz na 3 minuty, nastepnie pozwol im tam postac kilka minut. Wyjmij. Nasiakniete resztki zetrzyj mokra sciereczka i zrobione.
  • aby odnowic srebrne sztucce i zastawe, zrob paste z trzech lyzeczek sody i jednej lyzeczki wody, przetrzyj kazda sztuke, nastepnie dobrze wyplucz i przegladaj sie w nich jak w lusterku.
  • aby usunac z dzbankow lub kubeczkow nalot z kawy lub herbaty, mozesz namoczyc je w roztworze cieplej wody z soda na jakis czas potem je myjac jak zawsze lub jesli potrzebujesz ich na juz, posyp osad soda i wyszoruj gabeczka. Wyplucz i napij sie herbatki lub kawy.
  • kredki na scianie lub meblach (chyba kazda mama zna ten problem) lub inne zabrudzenia usuniesz pocierajac delikatnie gabeczka posypana soda oczyszczona, potem przetrzyj delikatnie sucha sciereczka i zrobione.
  • podrasuj swoj detergent do prania dosypujac do niego lyzeczke sody. Wzmocni to jego dzialanie. Ja zawsze do bialego prania wsypuje duuuuzo sody. Biel nie szarzeje nawet po wielu, wielu praniach.
  • dzidzius w domu? Dodajac sody do prania jego ubranek i pieluszek tetrowych, ktore musza byc zawsze pod reka, usuniesz bardzo ciezkie do usuniecia plamy(soczki, owoce), a takze w bardzo bezpieczny sposob pozbedziesz sie przykrego zapachu (wiadomego pochodzenia).
  • torbe z silowni, w ktorej Twoj facet nosi przepocone gatki i skarpetki, odswiezysz wsypujac do niej troche sody. Nie zapomnij jej potem wysypac! Pamietaj, aby tez dosypac jej do prania, najlepiej duzo!
  • jesli juz o facetach mowa, jesli chcesz, aby zmyl dokladnie smar z rak po dlubaniu pod maska auta, poczestuj go soda z dodatkiem mydla,
  •  a jesli uparl sie, aby recznie umyc auto i zeskrobac komary ze zderzaka, do wody z szamponem do mycia auta, dodaj kilka lyzeczek sody. To pomoze rozmoczyc zwloki komarzych nieboszczykow.

ODSWIEZANIE:
  • otwarte opakowanie sody wloz w zakatek lodowki, aby zneutralizowac zapachy.
  • posyp kuchenna deske do krojenia soda, nastepnie wyszoruj i dobrze wyplucz.
  • wsyp sode na dno kuchennego kosza na smieci, aby zapobiec roznoszeniu sie jego zapachu po calej kuchni.
  • jesli z udplywu umywalki, wanny lub kuchennego zlewu unosi sie nieprzyjemny zapach, wsyp tam sode (najlepiej ta, ktora juz odstala swoje w lodowce) i nastepnie splucz goraco woda.
  • po przyjeciu zakrapanym alkoholem i z przystawkami typu "jajka w majonezie", posyp dywan lub tez wykladzine soda, pozwol jej tak polezec cala noc, im dluzej tym lepiej, nastepnie odkurz mieszkanie/dom. Wywabi to z niej wszelkie zapachy.
  • to samo mozesz zrobic w swoim aucie.
  • jesli nie chcesz aby Twoj odkurzacz wypuszczal nieprzyjemny zapach po calym mieszkaniu, nie zapomnij przed zalozeniem nowego worka wsypac do niego troche sody.
  •  pudeleczko sody oczyszczonej nie zaszkodzi takze w szafce na buty.
  • jesli masz kiciusia w domu, na dnie jego kuwety rozsyp sode, nastepnie wsyp piasek jak zawsze. Spowoduje to, ze zapaszek bedzie sie trzymal kuwety, a nie unosil sie w gore. Takze do tego celu mozna uzyc zielonej herbaty. Tak! Herbaty.
  • soda takze mozna posypac psie lozko, lub klatke chomika, nastepnie ja odkurzajac lub scierajac sciereczka. Zwierzaki tez chca miec czyte domki.
  • jesli buty do biegania brzydko pachna, nasyp do nich sody i daj im odstac swoje. Wysyp przed nalozeniem i biegaj dalej.
W DOMOWEJ APTECZCE:
  • aby zniwelowac uczucie pieczenia lub swedzenia po ugryzieniach insektow, troche sody rozrob z woda i posmaruj tym podraznione okolice ciala. Doskonale na ugryzienia komarow! Wyprobowalam.
  • jesli dopadla Cie zgaga lub nadkwasnosc mozesz zrobic domowe lekarstwo. Do szklanki wody dodaj 2 lyzeczki octu i jedna lyzeczke sody oczyszczonej, szybko wypij. Uwaga! Tego sposobu absolutnie nie wolno stosowac czesto, tylko w sytuacjach podbramkowych, kiedy nie ma nic innego pod reka.
  • ten sam sposob dziala w przypadku infekcji drog moczowych. Jesli czujesz pieczenie, boli przy siusianiu i czujesz sie wrecz przykuta do toalety walnij szklane wody z octem i soda, przepis powyzej. Soda zneutralizuje pH w Twoim pecherzu i uspokoi objawy. Maksymalnie mozna wypic dwie dozy takiego specyfiku. Ten sposob podal mi moj rodzinny lekarz tutaj w Kanadzie. Wiadomo, zaden lek nie dziala od razu, a jakos trzeba sie ratowac.
  • na zapalenie dziasel, lyzeczke sody rozpuscic w szkalnce wody i plukac jame ustna po kazdym myciu zebow. Soda ma takze dzialanie sciagajace.

INNE ZASTOSOWANIA SODY:
  • ajajaj zapalila Ci sie patelnia? Zacznij sypac na nia sode. Bron Boze nie polewaj woda! Podgrzewana soda wydziela dwutlenej wegla, ktory pomaga zlagodzic plomien. W przypadku malych kuchennych pozarow(patelnie, piekarniki, grille), odetnij gaz lub elektryke, jesli jestes w stanie to zrobic. Oddal sie i sypnij na miejsce skad sie wzial plomien porzadna garsc sody, potem lec po gasnice lub do telefonu aby zadzwonic po straz pozarna.
  • soda doskonale sie sprawdza takze przy myciu warzyw. Posyp mokre jablka, marchewki, lub inne w, lekko pocieraj potem dokaldnie oplucz.
  • soda rozsypana w szufladzie lodowki gdzie znajduja sie warzywa przedluzy ich swiezosc i sprawi, ze beda dluzej chrupiace.
  • wyobraz sobie, ze jedziesz na kamping... Nie zapomnij zabrac sody! Masz srodek do mycia naczyn i szorownia garow, mycia rak, dezodorant, paste do zebow, gasnice (i wiele, wiele innych rozwiazan) w jednym malym pudeleczku!
Ufff. Reka do gory kto przetrwal do konca!

    19 komentarzy:

    1. O takich zastosowaniach sody oczyszczonej nie widziałam :))

      OdpowiedzUsuń
    2. przeczytałam wszystko i dodaję tę stronę do zakładek!!! tyle mądrości w jednym poście, suuuper :))))
      I.

      OdpowiedzUsuń
    3. Ja załam tylko kilka zastosować :)

      OdpowiedzUsuń
    4. oj aż tylu zastosowań się nie spodziewałam:D ja czyszczę nią kuchnię, na moją łazienkę jest za słaba;)

      OdpowiedzUsuń
    5. a to tylko niepozorna soda ma tyle zastosowań ;D

      OdpowiedzUsuń
    6. wiekszość już gdzieś słyszałam lubo tym czytałam, napewno każdej perfekcyjnej pani domu się post przyda:)
      chętnie poczytałabym też o czymś innym równie przydatnym

      OdpowiedzUsuń
    7. Uwielbiam takie 'domowe' posty! O większości już słyszałam, ale niektóre z porad to nowość. Dzięki!

      OdpowiedzUsuń
    8. hmm, aż dziwne, że nie mam sody w domu ;)

      OdpowiedzUsuń
    9. Mam takie pudlo 250g :)
      Ostatnio zgasilismy soda pozar w piekarniku i zrobilam racuchy z jej wykorzystaniem.
      A nasz kubelek na pieluchy ma na przykrywce miejsce, do ktorego wsypuje sie sody i przy kazdym zamknieciu on ta soda posypuje cala zawartosc.
      Z czyszczenia probowalam tylko piekarnik (jak juz tam wsypalismy, zeby zgasic ogien, to przy okazji troche poszorowalam), ale dzisiaj akurat mialam w planie myc wanne - moze sprobuje :)

      OdpowiedzUsuń
    10. zgadza się, soda oczyszczona to cudo! pamiętam jak od najmłodszych lat babcia dopierała moje "białe" skarpetki proszkiem do pieczenia :D zastosowanie szerokie, skuteczne i tanie! czego chcieć więcej. świetny wpis, obrazujący szerokie spektrum użycia :D

      OdpowiedzUsuń
    11. wow. nie wiedziałam ze ma tyle zastosowań. Bardzo ciekawy blog :)
      Obserwujemy ?

      OdpowiedzUsuń
    12. Świetny post!!! Dziękuję i proszę o więcej :)

      OdpowiedzUsuń
    13. Nie wiedziałam że soda jest aż tak uniwersalna. oTAGowałam Cię:) Zapraszam do zabawy:)

      OdpowiedzUsuń
    14. Tyle zastosowań! Na pewno kilka wypróbuję!
      Ostatnio eksperymentuję mieszając sodę z odrobiną szamponu - próbując pozbyć się niemal czarnej henny z włosów.
      Soda raz w tygodniu + miód raz w tygodniu = są efekty!
      Uwielbiam naturalne kosmetyki!

      Czekam na więcej pomysłów :)

      OdpowiedzUsuń
    15. Naprawdę wiele przydatnych zastosowań tutaj wyczytałam! bardzo fajny post! dziękuję:)
      buźka

      OdpowiedzUsuń
    16. świetny post Aguśka

      Małgosia (Polcotex)

      OdpowiedzUsuń
    17. znakomity srodek do wszystkiego

      OdpowiedzUsuń

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Droga Czytelniczko (tudziez Czytelniku),

    dziekuje Ci bardzo za pozostawienie komentarza pod moim postem. Jest on dla mnie motywacja do rowijania tego bloga. Jesli masz jakies pytania, postaram sie na nie szybko odpowiedziec.